Strona dla firmy – struktura

6 min. czytania

Założyłaś biznes, masz już trochę doświadczenia i pierwszych klientów. Dla rozwinięcia swojej działalności potrzebujesz nie tylko zadowolonych klientów (choć to podstawa), ale też musisz się pokazać “nowym” ludziom i zdobywać nowych klientów. Wystarczą Ci social media? A może potrzebna jest strona dla firmy?

Zdarza Ci się, że potencjalni klienci pytają, gdzie mogą Cię znaleźć w internecie? Chcą z Tobą umówić rozmowę lub zarezerwować wizytę? Dzwonią, gdy akurat jesteś zajęta z innym klientem, a oddzwanianie jest czasochłonne i zamienia się potem często w “głuchy telefon”?

Jeśli myślisz, że wystarczy Ci profil na Facebooku i obecność w social mediach – to błąd. Nie powinnaś opierać swojej promocji i obecności w internecie na social mediach. Czego potrzebujesz? Pomoże Ci indywidualna strona dla firmy, na której zamieścisz informacje o sobie, albo nawet pozwolisz klientom zapisywać się na rozmowy czy spotkania z Tobą przez stronę.

Strona dla firmy? A nie wystarczą social media?

Profil na Facebooku nigdy nie będzie do końca Twój, nigdy nie będziesz mogła zrobić na nim wszystkiego, co chcesz, ponieważ Facebook ma swoje ograniczenia, czasem zmienia zasady i musisz się zawsze dostosowywać do jego standardów i wymagań. Albo zostaniesz zablokowana. Facebook czasami blokuje konta użytkowników (wg własnego uznania) i nawet, jeśli uda się konto odzyskać, to jest to frustrujący i niepotrzebny proces. Nigdy zresztą nie masz gwarancji, że odzyskasz konto.
Tak samo to działa w innych social mediach. Oczywiście warto tam być, ale to nie może być Twoja baza. Eksperci zgodnie mówią, że tylko dwie rzeczy w internecie (w biznesie) należą wyłącznie do ciebie. Jedna to Twoja strona dla firmy, a druga to Twoja lista mailingowa. Dziś skupimy się na stronie internetowej. O liście mailingowej jeszcze napiszę osobny artykuł.

I od razu powiem Ci, że strona dla firmy to szybka sprawa. Trzeba tylko wiedzieć, jak ją zrobić i skorzystać ze sprawdzonych rozwiązań.

Strona dla firmy – struktura

Są pewne zasady, które każda strona dla firmy musi przestrzegać, aby umożliwić identyfikację marki, skuteczną komunikację, łatwą nawigację itp. Zwróć uwagę na poniższe elementy i ich rozmieszczenie na stronie głównej. Strona www powinna być prosta i przejrzysta, tak aby poniższe elementy były wyraźnie widoczne.

1. Logo na stronie internetowej

Od razu zacznę kontrowersyjnie: nie każda strona dla firmy musi mieć logo. Często Twoje nazwisko to Twoja marka. Albo nazwa firmy. Spokojnie możesz używać swojego nazwiska lub nazwy firmy zamiast logo – to Ci całkowicie wystarczy. Umieść je w nagłówku Twojej witryny, żeby klient nie miał wątpliwości, gdzie trafił. Upewnij się, że znajdzie się tam, gdzie trafiają oczy klientów przy pierwszym lądowaniu na Twojej stronie.

2. Nawigacja

Strona główna (ta, która się otwiera po wpisaniu nazwy Twojej strony) powinna być jak mapa, która będzie prowadzić klienta przez różne części witryny internetowej.

Na większości stron funkcja nawigacji (menu) jest umieszczona na górze w układzie poziomym. Dlaczego? Ma to sens, biorąc pod uwagę, że ekran komputera jest zwykle w formacie poziomym. Nawigacja pozioma zmieści dużo treści, a poza tym górny pasek strony to miejsce, gdzie internauta na pewno będzie jej szukał.

Zgodnie z badaniem przeprowadzonym przez Nielsen Norman Group, podczas skanowania witryny ludzkie oczy mają tendencję do poruszania się w kształcie litery F:

  • Najpierw poruszają się po górnej części strony internetowej w układzie poziomym, który tworzy górny pasek litery F.
  • Następnie przesuwają się nieco w dół.
  • Potem idą poziomo w poprzek strony na niewielką odległość.
  • Na koniec przesuwają się dalej w dół.

Dlatego poziomy pasek nawigacji jest najbardziej optymalny. Umieść w nawigacji odnośniki do najważniejszych sekcji i podstron Twojej strony.

3. Funkcja wyszukiwania

Umieszczenie pola wyszukiwania w witrynie ułatwia odwiedzającym wyszukiwanie określonych treści. Ale gdzie umieścić wyszukiwarkę na stronie? Tu znowu warto zasugerować się badaniem cytowanym powyżej i umieścić znaczek wyszukiwania na samej górze strony.

Są jednak wyjątki. Czasami oczekiwania klienta powodują zmiany w umieszczeniu pola wyszukiwania w witrynie. Na przykład Allegro rozumie, że gdy klient odwiedza ich stronę – to już konkretnie wie, czego szuka. Dlatego umieszcza duże pole wyszukiwania na górze strony, co pomaga klientom szybko znaleźć to, czego szukają, bez konieczności przewijania długich stron.

Ale jeśli nie jesteś pewna, gdzie umieścić swoje pole wyszukiwania, skorzystaj z uniwersalnej porady i umieść je na górze strony. Albo zupełnie z niego zrezygnuj. Przy małej stronie to też może być dobra decyzja.

4. Treści

Gdzie umieścisz najważniejszy przekaz, żeby był łatwo zauważalny?

Jak pokazuje badanie 57% osób najwięcej czasu spędza na Twojej stronie internetowej na pierwszym ekranie, który się im otworzy na monitorze komputera. Z kolei na 2 pierwszych ekranach internauci spędzają 74% czasu.

Oznacza to, że strona dla coacha musi mieć wszystkie kluczowe treści umieszczone na pierwszym i drugim ekranie (widoku), aby osoby oglądające mogły łatwo dotrzeć do ważnych informacji bez wysiłku.

Strona dla firmy – główne sekcje

Jeśli myślimy o treściach, to strona dla firmy musi mieć przynajmniej 4 obowiązkowe elementy:

  1. Benefit = korzyść, jaką oferujesz klientom
  2. Twoja oferta
  3. Kim jesteś i dlaczego można Ci zaufać
  4. Kontakt do Ciebie

1. Zacznij od benefitu = korzyści

Na pierwszym widoku musi znaleźć się informacja, co oferujesz. Bardzo konkretnie. Jaką korzyść będzie miał klient, jeśli skorzysta z Twojej oferty. Jaka przemiana w nim nastąpi. Powiedz, do jakiego (upragnionego) miejsca go doprowadzisz, dzięki temu, że będzie z Tobą pracowała. Jakiego problemu się pozbędzie? Albo jak skorzysta? Klient/ka musi mieć motywację do podjęcia współpracy z Tobą.

Generalnie mówiąc – na ludzi działają dwie różne formy motywacji:

  • motywacja pozytywna (“korzyść”), która skłania nas do robienia określonych rzeczy,
  • motywacja negatywna (“ból”), która skłania nas do unikania rzeczy.

Wydawałoby się, że motywacja pozytywna jest lepsza, ponieważ kiedy robisz coś, aby zyskać, skupiasz się na tym czymś pozytywnym, na tym, czego chcesz – i nie martwisz się, że coś stracisz. Starasz się, aby było lepiej. Z drugiej strony, kiedy robisz coś, aby zapobiec bólowi, są to zwykle rzeczy niezbyt przyjemne, które po prostu musisz zrobić. Przykładem jest pranie. To nie jest kwestia pozytywnego spełnienia. Robisz pranie, ponieważ chcesz mieć czyste ubrania, a nie dlatego, że to lubisz.

A jednak, zadania nastawione na korzyść (gain), charakteryzują się tym, że:

  1. nigdy nie są pilne,
  2. nie musisz ich robić,
  3. nie możesz tego delegować nikomu innemu.

Co to dla Ciebie oznacza? Powyższe dane, ale też i moje osobiste doświadczenie wskazuje, że lepiej działa oferta podkreślająca uwolnienie człowieka od jakiegoś bólu. Mocniej, niż obiecywanie jakiejś korzyści.

Przykład: “Biegając schudniesz 5 kg” zadziała lepiej, niż “Dzięki bieganiu zrelaksujesz się i będziesz szczęśliwsza”.

Dlatego zachęcam Cię do zidentyfikowania jakiegoś bólu, z którym zmaga się Twoja klientka. Obiecaj jej rozwiązanie problemu, pozbycie się tego bólu. I napisz o tym na swojej stronie.

2. Oferta czyli powiedz w czym pomagasz

Co robisz? Czym się zajmujesz? W czym się specjalizujesz?

Niech Twoja oferta będzie łatwa do zrozumienia i jeszcze łatwiejsza do kupienia /umówienia.

Opisz swoją ofertę używając języka korzyści. Co mam na myśli?

W świecie marketingowym popularna jest analogia do tego, dlaczego człowiek kupuje młotek. No przecież nie po to, by chwalić się rodzinie i sąsiadom – o, popatrzcie, jaki mam wspaniały nowy młotek. Młotka nie kupujesz dla niego samego, lecz dla korzyści, które Ci przynosi. Młotek kupujesz, bo chcesz powiesić obrazek na ścianie albo zbić szafkę. Podobnie pomyśl o swojej klientce i korzyściach, które będzie miała ze współpracy z Tobą.

Skup się też na tym, żeby klientka (po kontakcie z Twoją stroną internetową) zrobiła to, co chciałabyś, żeby zrobiła. Czy ma zadzwonić? Umówić się na spotkanie za pomocą kalendarza? Zapisać do Twojego mailingu? Przeczytać artykuł? Kupić Twój kurs? To ważne, żebyś odpowiednio ją pokierowała.

Jeśli sprzedajesz na stronie swoje produkty (kursy, książki itp.), to tu jest też miejsce na napisanie o nich i przekierowanie do sklepu.

3. O mnie czyli wzbudź zaufanie

W tej części napisz o sobie i o Twoim doświadczeniu. Byłoby idealnie, gdybyś mogła przedstawić tu też swoich zadowolonych klientów. Zacytuj ich opinie.

Co powinno się tu znaleźć:

  • Kim jesteś – przedstaw się
  • W czym się specjalizujesz?
  • Co robisz, żeby pomóc swojej klientce. Jak prowadzisz ludzi do zmiany. Pokaż jakiej transformacji mogą się spodziewać.
  • Wzbudź zaufanie
  • Podkreśl swoją pozycję eksperta

Tu masz okazję, żeby opowiedzieć swoją historię i przekonać do siebie przyszłą klientkę.

Bardzo ważna uwaga – pisząc o sobie, pisz “o klientce”. Chodzi mi o to, żebyś ze swojej historii pokazała tylko takie rzeczy, które będą ważne dla klientki, które spowodują, że bardziej się do Ciebie przekona. Ta tak, jak na rozmowie rekrutacyjnej, gdy kandydat zapytany o swoje wady nie powinien mówić o tym, że jest leniwy. Lepiej, żeby powiedział o tym, co pozornie wygląda jak wada, ale w oczach pracodawcy może być zaletą. Zrób podobnie – tak “przetłumacz” swoją historię, żeby przemawiała do klientki.

4. Kontakt

Oczywista sprawa. Klient musi być w stanie łatwo Cię znaleźć. Przynajmniej napisać do Ciebie, a najlepiej również zadzwonić.

Jeśli masz na stronie kalendarz do umawiania się – to tu też będzie dobre miejsce na umieszczenie go.

5. Dodatek: Blog

Tu możesz umieszczać artykuły dotyczące tematów ważnych dla Twoich klientów i dla Ciebie.

Przyda Ci się na stronie blog z dwóch powodów:

  1. Żeby pokazywać Twoją ekspertyzę.
  2. Żeby powodować większy ruch na Twojej stronie.

Oczywiście blog to dodatkowe zobowiązanie dla Ciebie, ponieważ musisz regularnie umieszczać na nim nowe teksty. Dwa razy w miesiącu to minimum. Zastanów się czy jesteś w stanie regularnie pisać teksty na blog i zdecyduj czy będziesz chciała go uruchomić. Nie jest obowiązkowy, ale jest bardzo przydatny.

Strona dla firmy – jak to zrobić

Masz co najmniej 3 możliwości na stworzenie swojej strony dla firmy. O wszystkich pisaliśmy ostatnio w artykule, jak zrobić stronę internetową w 2022 roku – 3 sprawdzone sposoby.

Wszystkie przetestowane na własnej skórze 😃

A jeśli jesteś COACHEM, to decyduj się na firmę, która ma doświadczenie w stronach dla coachów. To ważne, bo chociaż strony www mają generalnie wiele elementów wspólnych, to jednak są pewne rzeczy specyficzne dla branży. Strona dla coacha wygląda podobnie, ale nie tak samo, jak strona dla salonu piękności czy księgarni. Sama to przecież czujesz, prawda? Sprawdź naszą ofertę dla coachów na tej stronie.

Strona dla firmy – co teraz zrobić?

  • Przejrzyj i zapisz strony internetowe, które Ci się szczególnie podobają.
  • Napisz, jaką korzyść klientom oferujesz i dlaczego warto, żeby w Tobą pracowali /od Ciebie kupili produkt czy usługę
  • Poproś o ofertę, żeby się przekonać, że strona wcale nie jest taka droga, jak Ci się wydaje.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.